Ik was niet op zoek naar een nieuw project want ik heb er nog genoeg, maar ik kwam op de veiling van bva een Daf tegen. Ik was wel gelijk verliefd op het kleine model en het leuke eraan vond ik dat het een Nederlands product was. Ik had voorgenomen om weer eenmalig een bod te doen en daarna afwachten of ik m wel of niet gegund kreeg. En idd na twee belletjes met bva was het idd dat de oude eigenaar m gunde voor het bedrag wat ik had geboden.  Maar helaas was deze veiling niet in de buurt dus de buurman van werk had aangeboden om m op te halen met een aanhanger. Toen ze al een uur onderweg waren kreeg ik een belletje van de veiling dat ze de sleutels van de Daf nergens meer konden vinden. Beetje jammer. Ze gingen wel een heftruck daar regelen om m op de aanhanger te zetten en het probleem met de sleutel zou later opgelost worden.

De Daf was gearriveerd, er zaten een paar kleine roestplekjes op en de bekleding van de stoelen waren kapot, de rest zag er goed uit. Om de motor te testen moest ik het contactslot uitbouwen en ouderwets de draadjes met elkaar verbinden( in films doen ze dat binnen 5 sec, ik niet). De motor liep op zich goed met een beetje gerommel en stoten. en de auto ging vooruit en achteruit, niet helemaal soepel maar ja meestal wordt zo`n oldtimer niet voor niet op een veiling gezet. Via internet en youtube de mankementen opgezocht en aan de slag.

Het grootste probleem van de daf zou het gedeelte `schakelen`zijn, de variomatic. Dat is namelijk geen schakelen maar een overbrenging met een riem die de ratio veranderd naar de wielen. Dus eigenlijk een automaat. Daar maar s als eerste naar kijken want er zou een membraan in zitten die nog wel eens een scheurtje kan hebben waardoor er vacuüm kan ontsnappen. Buitenste trommel van de variomatic eraf en gelijk liep de olie er al uit, dus idd een scheur in de membraan. Maar waar zit dat rubber dan dacht ik, ik had op internet een ronde rubber gezien en hier zag ik m niet, wel heel veel kleine stukjes rubber overal in de trommel. Compleet weg dus, knap dat die nog reed. Via dafhobby een nieuwe membraam besteld en gelijk maar het werkplaatshandboek. Ik was helaas net te laat met een youtube filmpje te kijken hoe je het gemakkelijkst he membraam kan vervangen. Heel simpel met een klein pennetje waardoor je de spanning op de centrifugale gewichtjes erop blijft houden, had ik dus niet gedaan en dan is het best wel klote om t weer in elkaar te krijgen, maar gelukt.

Ik zag bij de kriksteunen er slecht uitzagen dus die gelijk maar aanpakken zodat die veilig op de brug kan blijven.

Twee kriksteunen waren nog redelijk en twee heb ik compleet er nieuw opgemaakt. gelijk de hele dorpel aangepakt zodat die ook nog jaren meekan. Nu kon die veilig op de brug blijven staan. Op naar het leukste deel van de auto de motor. Die liep niet helemaal lekker en zag er smerig uit en ik zag dat er olie bij de cilinderkoppen vandaan kwam. Complete pakkingset gekocht en aan de slag. De uitlaten eraf toen was ook duidelijk waar het gerammel vandaan kwam. de buiten mantel voor de verwarming zat helemaal los van de uitlaat. Cilinderkoppen eraf en toen zag ik al gelijk een probleeem, tussen de kleppen  zat er een scheur in de cilinderkop.  

Gelukkig kon ik twee gereviseerde cilinderkoppen bestellen bij dafhobby, de zuigers en de zuigerveren en de cilinderwanden zagen er nog goed uit. Alle onderdelen en componenten van het motorblok af gehaald en het geheel goed schoongemaakt en gespoten. Overal nieuwe pakkingen tussen gezet. Het motorblok weer in elkaar gezet en het zag er weer als nieuw uit.

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • motorblok

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

De bekleding van de Daf zag er heel slecht uit en moest echt vervangen worden. Ik had een leuke bekleding gevonden die paste bij de kleur die ik voor de auto bedacht had. Maar omdat dat niet iets is wat ik zelf kan en ook waar zkr niet mijn interesse ligt moest ik op zoek naar iemand die dat wilde doen. De moeder van mijn zwager(Aafje) is altijd bezig met kleding maken, punniken, outfits voor de rembrandtdagen in Leiden maken dus ik dacht dat ongeveer wel hetzelfde zou zijn als bekleding voor de auto herstellen. Nou dat is het dus niet, maar Aafje wilde het zeker proberen en ze vond het een leuke uitdaging.  Ik heb de eerste stoel gebracht en ze kwam er al snel achter dat het toch wel een hele klus zou worden. Maar als ik geen haast zou hebben ging ze toch verder. De stoelbekleding bestaat voor de helft uit sky leer dus dat is best stug en de gewone naaimachine kon er niet doorheen komen dus ging ze met naald en draad aan de slag. Gewoon met hand door dat stugge spul heen. Ik vond dat niet echt een optie was en dat het wel zo heel veel werk zou worden en dat ik wel een andere oplossing zou zoeken voor de bekleding maar dat was niet bespreekbaar en Aafje wilde perse ermee doorgaan en ze zei dat ze het een echte leuke uitdaging vond. De eerste stoel is echt prachtig geworden, mooier dan ik had verwacht en ik moest gelijk het volgende komen brengen want dan kon ze doorgaan. De achterbank is nu aan de beurt dus die maar omgewisseld met de stoel die klaar was.



De lak van de Daf was niet best en er zaten nog wat roestplekken die behandeld moesten worden. Op de lagere school had ik een vriend waar ik vaak kwam en zijn moeder was erg vrijdenkend. Ze hadden een Ford Capri(model ongeveer Mercury Comet) waar de lak niet zo best van was en op een zonnige dag had ze besloten dat ze de auto ging verven, gewoon met een roller en een kwast. Op een leeftijd van 10/11 jaar keek je daar niet zo van op en het zal wel normaal zijn, niet dus. Niets afgeplakt en gewoon lekker rollen, eind van het weekend stond er een grijze Capri met twee dolfijnen op het dak geschilderd. Prachtig maar toch wel anders dan de andere auto`s op de parkeerplaats. Dat is mij altijd bijgebleven en het idee van een auto rollen is altijd in mijn hoofd blijven hangen. De Daf is niet een auto die heel veel waard gaat worden en niet veel heeft gekost dus het ideale object om aan de slag te gaan met roller en kwast. Alle bekleding uit de auto gehaald en de ramen eruit. Er kwamen toen nog wel meer roest plekken naar voren die behandeld moesten worden, aan de slag met mijn lasapparaat.  Dat is iets waar je na oefening steeds in beter gaat worden en moet zeggen dat ik best trots ga worden op mijn laskunsten. nu alles weer helemaal strak is kan de eerste grondlaag erop. De lak komt bij Nicolaas(verfspecialist) vandaan en die zei dat het handiger was om de grondlaag alvast in de kleur te maken om het mooiste resultaat te krijgen en omdat we niet direct de juiste kleur konden vinden voor de eindlak(serpenta) hebben we de kleur via een kleurwaaier uitgezocht. Aan de slag met de grondlaag, roller en kwast. De grondlaag kleur was toch anders uitgepakt dan de Serpenta wat die oorspronkelijk was en ook eigenlijk weer moest worden. Maar deze kleur is eigenlijk veel mooier dus na kort nadenken is dit ook de kleur die het moet gaan worden.