DKW
Project DKW is begonnen
Ik hoorde van Jaap (onze schade man) dat er bij een apk collega een DKW 1000s uit `63 te koop was. Het was de auto van zijn vader geweest die helaas gestorven was. Hij had m nieuw gekocht en heeft er enkele jaren in gereden. Toen heeft hij de auto in de schuur gezet met een kilometerstand van 20.000. De auto heeft meer dan 45 jaar in die schuur gestaan zonder dat er ooit meer is gereden. We zijn gaan kijken en de auto zag er goed uit en de prijs was ook goed. Omdat Jaap en ik er samen in geïnteresseerd waren hadden we besloten om de auto samen te kopen.
Ik ben met het gezin de auto wezen ophalen om hem naar de schuur te rijden. Dat ging allemaal goed, tuurlijk merkte je allemaal dingen die anders hoorde maar ja. De auto heeft ongeveer 2 jaar stil gestaan zonder dat we er allebei tijd voor hadden of voor maakte. Ik heb toen besloten om er aan te gaan beginnen en heb de auto voor mezelf gekocht, samen ging toch niet werken. Als eerste wilde ik naar de tankvlotter kijken want die deed het niet. Dat was ook niet zo gek want in de tank zat opgedroogde oude 2 takt benzine en niet zo`n beetje ook.
Na een nachtje met thinner in de tank kwam het aardig los. Alles ging er gelukkig uit maar de tankvlotter was niet meer te redden, maar daar heb ik reserve voor, gekregen bij de koop. Maar ja als er zoveel troep hier in zat betekende ook natuurlijk dat het overal zat, de carburateur, de leidingen. Nou ja, gewoon verder en we zien wel waar het schip strand.
Tank er maar weer in, zo'n loopauto is het ook niet helemaal.
Toen ik de koelvloeistof slang van de cilinderkop afhaalde zag ik het volgende probleem, ook helemaal dichtgeklapt met een of andere drap. Ik was er al snel over eens met mezelf dat dit een complete revisie van de motor zou worden en heel eerlijk vind ik dat natuurlijk helemaal niet erg want dit was mijn bedoeling toen ik besloten had om met oldtimers aan de slag te gaan. Gelijk maar aan de slag. Auto omhoog en er kwamen gelijk al meer problemen naar boven. De versnellingsbak was helemaal leeg gelopen want de aandrijfas hoezen waren kapot, er zat een scheur in de versnellingsbak, de uitlaat was verrot, de remmen waren aan het lekken, genoeg te doen dus. Alle kabels, de slangen en de bekabeling van het motorblok en de versnellingsbak afgehaald.
De cilinderkop had blijkbaar te lang met water/koelvloeistof combi stil gestaan waardoor er een gat was ontstaan. De buurman van mijn werk kon aluminium lassen dus ik bracht de versnellingsbak en de cilinderkop bij hem om te laten lassen.
Alles gedemonteerd van het motorblok en een compleet lijstje gemaakt voor het magazijn van de DKW club. Ik had al een paar keer met Roel van Drogen contact gehad want die regelde voor de DKW magazijn en hij zou het meeste gewoon op voorraad hebben. Dus op een zaterdag toen de DKW magazijn open was(meestal 1 keer per maand) er naar toe. Er waren een paar mensen voor mij dus ik moest even wachten maar dat was helemaal niet erg want je maakt makkelijk een praatje met de mensen die ook staan te wachten want ze komen allemaal voor dezelfde hobby, sleutelen aan een oldtimer. Toen was ik aan de beurt en Roel had het meeste al klaar gelegd. Maar ik had nog meer nodig. Ik was blij dat er niemand na mij kwam want we zijn zeker 1.5 uur bezig geweest met spullen zoeken, ik vond het helemaal geweldig. Mijn lijstje was compleet. Heel veel pakkingen, rem revisie sets, kabels, slangen, koppeling en nog veel meer.
Het stuurhuis en de schakel stangen hadden veel speling dus die heb ik helemaal gereviseerd.
De cilinderkop en de versnellingsbak waren gelast , de motor kon weer in elkaar gezet worden met de nieuwe pakkingen. Ik had gemerkt dat de krukaslagers niet best waren maar die waren niet meer leverbaar zeiden ze bij het magazijn van de DKW club. Alle onderdelen van de motor waren netjes gespoten, hij leek nu net nieuw. Nieuwe koppelingsplaat tussen de motor en versnellingsbak, nieuwe remmen, uitlaat vervangen. Benzine met mengsmering in de tank en er kon gestart worden. Spannend.
Nou dat valt niet tegen, de motor loopt en schakelt goed. Maar hij maakte toch wel erg veel geluid. Toch die krukaslagers. Dat wordt een probleem. Lang aan t zoeken geweest maar deze lagers worden niet meer gemaakt en tweedehands ook bijna niet te vinden of ze maakte ook al een beetje geluid. In het originele werkplaats handboek staat ook dat dan de complete krukas vervangen moet worden. Kak en nu. Toch maar weer eens naar de buurman die jongen durft alles aan te pakken en weet en kan ontzettend veel. Ik heb de krukas weer gedemonteerd en bij hem afgeleverd. De krukaslagers zitten tussen de krukas wangen geperst. De voorste lager was er zo vanaf en met de originele nummers die we daar op gevonden hebben zijn we gaan googlen en deze lagers konden nog besteld worden. Yes. Project even opzij gelegd tot de lagers binnen zouden komen, dat kon nog wel even duren. In de tussentijd weer door met het volgende project die ik via een kennis van mijn oom gekocht heb. Maar daar meer over in het hoofdstuk Austin Seven.
Lagers binnen, krukas verder uit elkaar geperst nadat die goed was gemerkt zodat die weer op dezelfde manier in elkaar gezet kan worden. Tijdens het uit elkaar halen van de krukas kwamen we er achter dat de lagers blijkbaar niet allemaal dezelfde zijn. De voorste en de achterste en de middelste waren anders. Dus weer verder zoeken naar de juiste lagers. Na echt lang zoeken, bellen en informeren geen resultaat, misschien laten maken maar dat zou best gaan oplopen met de kosten. De buurman zou er nog s goed over nadenken of er geen andere optie te verzinnen was. Hij wilde iets proberen maar wist niet helemaal zeker of dat ging lukken. Hij wilde normale lagers bestellen en aan weerskanten een keerring zodat de compressie behouden bleef bij de cilinders. Niet geschoten is altijd mis zeg ik dan maar.
Nou zo gezegd zo gedaan, de lagers met keerringen gemonteerd. En je zal het net zien alle lagers en krukaswangen gingen goed en bij de laatste wang drukte we 1 keer teveel op de pers en de drijfstang zat vast. Probleem, want om die weer los te krijgen moesten we de hele krukas eigenlijk weer uit elkaar halen waarbij misschien de lagers weer kapot zouden gaan. Laten we daar nou net geen zin in hebben. Met veel moeite en een gebroken lagerpers verder toch gelukt om de krukaswang los van de drijfstang te krijgen.
Alles ging weer soepel en met een koperen hamer de krukaswangen weer in lijn gezet. De krukas kon weer in de motor gemonteerd worden. Motor weer gemonteerd en nou maar hopen dat er nog leven in de motor zat. De buurman had er de volste vertrouwen in dus ik ook.
Na lang starten en veel gepruttel sloeg de motor weer aan, joepie en zonder lager geluid. Hij liep niet helemaal lekker maar ik had ook eigenlijk geen idee hoe zo`n 3 cilinder tweetakt moest lopen. Ik had t idee dat die niet helemaal op drie cilinders liep. Alles gecontroleerd maar kreeg m niet helemaal lekker lopend, zou deze constructie dan toch niet goed zijn? Na een tijdje denken kwam ik ergens in mijn geheugen een verhaal tegen over als een auto of brommer met contactpunten lang heeft stil gestaan dan kan er een soort filmlaagje op de punten ontstaan. Dus de ontsteking eraf gehaald en de 3 contactpunten met condensators los gehaald en warempel er zat een soort blauw/grijs achtige film laag op de contactpunten. Schoongemaakt en helemaal afgesteld volgens het werkplaatshandboek. Lekker ouderwets met een testlampje. Allesweer gemonteerd en niet te geloven de motor liep perfect. Veel meer power en koppel. Had de buurman toch gelijk.
Nu kon de buitenkant weer opgebouwd worden, het chroom was overal aangetast maar dat vond ik toch niet zo mooi dus heb er voor gekozen om dat allemaal zwart te maken. Echt een mooie combi grijs met zwart. Het interieur was ook helemaal vergeelt dus met vinyl lak wit gespoten.

De Dkw is een 2 takt, daardoor moet er olie in de benzine zitten voor een goeie smering omdat er geen olie het motorblok zit zoals dat bij de 4 takt die nu gebruikelijk in een auto zit. Hierdoor rookt deze auto meer dan de meeste auto`s.. Omdat iedereen best wel met het milieu bezig is(wat natuurlijk begrijpelijk is, onze kinderen willen ook een toekomst) kreeg ik steeds vaker boze blikken blikken en mensen die hun neus dicht hielden omdat ik langs reed met een naar hun visie een vervuilende auto en door mij gaat het slecht met het milieu. Tuurlijk het helpt niet maar zo vervuilend ben ik nou ook weer niet. Hierdoor reed ik niet meer zo fijn in deze auto en besloot ook deze te verkopen. Einde verhaal DKW.