Jaguar XJ 12

De jaguar xj 12 heb ik bij Jagpoint Soesterberg gekocht in november 2013. De auto komt oorspronkelijk uit Zwitserland en is naar Nederland gereden in september 1998. De vorige eigenaar spaarde jaguars en heeft er ongeveer 4 jaar mee gereden en daarna heeft die hem bij zijn andere jaguars gezet in een stalling. Toen die man ongeveer 80 jaar was heeft hij zijn collectie verkocht en zo kwam de auto bij Jaqpoint Soesterberg. Ik vond het wel een uitdaging omdat er een motor met 12 cilinders in lag. De auto zag er verder wel goed uit alleen de bekleding van het interieur hing los. Ik heb een hardboard plaat gehaald en een mooi stukje stof en wat schuimvulling. Na wat plak en vulwerk was de binnenkant weer netjes. Zo die kon de schuur in.

Al snel kwam er een belletje van een oude bekende die in de buurt woont van de schuur, hij had m al een paar keer voorbij zien rijden en wilde graag dat ik met de Jaguar zijn trouwerij wilde rijden. Ik had er zo nog niet over nagedacht maar het is natuurlijk wel logisch hij is wit en een oldtimer, ideale trouwauto. Natuurlijk zei ik dat ik dat graag voor hem wilde doen.

Er ging een speciale zuignap op de motorkap waarop het bloemstuk werd bevestigd. Het was een mooie dag en de foto`s waren ook goed gelukt. Toen ik de auto terug reed naar de stalling kreeg ik een heetloper, gelukkig niet tijdens de bruiloft. Na onderzoek bleek dat de twee thermostaten vast waren gaan zitten waardoor er geen koeling meer mogelijk was via de radiateur, hier later meer over. De volgende bruiloft kwam al snel daarna, ook van een bekende. Het was een zoon van iemand die bij mij in de straat woont.

De bruiloft verliep goed maar ik vertrouwde de temperatuur van de auto niet helemaal, hij liep toch nog te hoog op. Voor de zekerheid heb na deze bruiloft de koelvin maar constant aan gezet voor extra koeling. Toen kwam de derde bruiloft van de zus van onze oppas. Elke keer als ik stopte ergens lag er een plasje koelvloeistof onder de auto. Gelukkig heb ik wel gewoon de bruiloft kunnen rijden maar moest twee keer de koelvloeistof bijvullen, niemand heeft t gemerkt maar dat het niet goed was wist ik nu wel zeker.

Dat het niet goed zat was nu wel duidelijk.

Elke keer als ik de motor liet draaien liep er koelvloeistof uit de overloop van het reservoir. Ik deed wat onderzoek op het internet en ben aan t rondvragen gegaan.

Heel toevallig werkt er een man achter ons bedrijf die vroeger met jaguars had gewerkt. Die kon mij vertellen dat het een bekend probleem was van de twaalf cilinder, de koppakkingen zouden lek zijn waardoor er compressielucht in het koelsysteem komt. Dit was nieuws waar ik niet op zat te wachten. Hij kon me gelijk vertellen dat ik rekening moest houden dat ik de cilinderkoppen niet gemakkelijk los zou krijgen of zelfs helemaal niet los. Als dit het geval zou zijn was t over met de motor. Ik heb de auto toen even met rust gelaten want ik durfde er nog niet echt aan te beginnen. Toen stond opeens de overbuurman met zijn toekomstige schoonzoon op de stoep met de vraag of ik voor hem zijn bruiloft wilde rijden, ik heb gelijk ja gezegd zodat ik een stok achter de deur zou hebben om de auto te gaan maken. Gelukkig zou de bruiloft pas na 7 maanden zijn. Dus ik ben maar begonnen met het loshalen van alle componenten die in de weg zaten aan de linkerkant van de motor om bij de kop te komen. Noemenswaardig is dat er vroeger wel goede kwaliteit bouten en moeren werden gebruikt want ze gingen allemaal zonder moeite los. Daar kunnen ze tegenwoordig een voorbeeld aan nemen want als je nu bij auto's van 4 jaar en ouder kijkt zitten er al verroeste onderdelen onder.

Hier op de eerste foto zie je de eerste stappen, de voorste inlaatspruitstuk , thermostaathuis, luchtfilterhuis en verschillenden koel en luchtslangen zijn verwijderd. Omdat de auto een hele tijd stil had gestaan waren er verschillenden pakkingen uitgedroogd waardoor de motor overal wel lekte. Ik had al snel door dat dit geen schoon klusje zou worden. Ik had verschillende tips gekregen van de monteur die bij ons achter werkte en waar ik eigenlijk het bangs voor was om los te halen was de distributieketting, maar daar hadden ze goed over nagedacht in de fabriek want er zit een staaf met een uitsparing bij de bovenste tandwiel van de ketting. Als je het tandwiel los maakte van de nokkenas dan kon je hem opzij schuiven zodat die precies in de uitsparing valt en de ketting op spanning en op tijd blijft. Een probleem minder gelukkig.

Veder op 2e foto

Hier zie je dat alles om de cilinderkop verwijderd is en in principe de cilinderkop eraf kan. En inderdaad de kop zit erg vast. Na heel veel kracht en op verschillende manieren proberen om beweging erin te krijgen lukt t eigenlijk nog steeds niet om er ook maar 1 mm speling in te krijgen. Het probleem zit in de tapeinden die door de cilinderkop lopen en aangetast zijn door water, waardoor ze uitgezet zijn in de cilinderkop. Even laten rusten en maar weer eens rondvragen en bellen om te kijken of iemand hier een goede oplossing voor heeft. Ik kwam er niet mee verder met alle tips. De tapeinden hadden een paar dagen in de wd-40 gestaan met de hoop dat het een beetje week en los zou komen. Helaas had dat ook geen effect gehad. Verwarmen had ook geen zin, het had me wel verbrande wimpers, wenkbrauwen en voorste stukje van mijn haar opgeleverd. Toen kwam ik op het idee om het te gaan lostrillen. Een pneumatische trilboor met een ijzeren punt op de tapeinden en heel veel wd-40 bleek het vastgekoekte spul week te worden. Toen er op alle tapeinden een beetje beweging in kwam kreeg ik de cilinderkop een aantal mm omhoog. Dus dacht ik, vanaf nu gaat het wel sneller. Niet! Met bandenlichters en breekijzers aan de slag en elke keer ging de cilinderkop weer een stukje hoger. Heel veel uren later had ik toch echt de kop eraf.


Zo, dat is overduidelijk. De koppakking is helemaal weg, ik heb best veel koppakkingen vervangen maar er was er niet 1 zo slecht als deze. Ik heb de kop helemaal schoongespoten en de kleppen eruit gehaald. Mooi zilver gespoten en de kleppen opnieuw in de cilinderkop gesetteld. Alle pakkingen kon ik gelukkig nog bestellen bij www.sngbarratt.com.

Op de eerst foto zie je de kop aan de onderkant met de kleppen, Waar de rondjes zitten zie je de af-druk van een cilinder met de twee kleppen. De grote klep is de inlaatklep en de andere is de uitlaatklep. Hier zie dus dat hier aan deze kant 6 cilinders zitten. Dat betekend ook dat er aan de andere kant ook zes zitten en die moet er nog af, even nog niet aan denken.


Volgende foto


Dat ziet er weer goed uit, klaar om het weer terug te bouwen. De tapeinden waar de kop overheen moet zijn weer schoon geschuurd en de binnenkant van de motor is gereinigd. Nieuwe koppakking ertussen en beginnen maar. Omdat alles nu lekker schoon was zat de kop er zo op en had deze kant zo klaar. Maar dan gaan wel je gedachten weer lopen dat je straks aan de andere kant moet beginnen en als die andere kant niet lukt is dit zonde van de moeite geweest. Maar we blijven positief dus dan denken we maar dat we een ervaring rijker zijn.


Zo, de andere kant. Ik wist nu hoe het moest dus schouders eronder en beginnen. Wederom alles om de cilinderkop ging er heel makkelijk vanaf. Ketting weer in de houder hangen en met de trilboor aan de slag. Aan deze kant zaten de tapeinden gelukkig iets vaster, zodat het hier langer duurde voordat het vastgekoekte spul los kwam en er beweging in de kop kwam. Vele uren en dagen later en af en toe een vloekje erbij kwam er toch echt beweging in. Maar ja beweging was niet genoeg, hij moest eraf. Aangezien ik niet de sterkste persoon ben en er heel veel kracht nodig is duurde het wat langer maar ja tijd is niet te koop en het blijft hobby toch? Maar opgeven is geen optie voor mij, dus het is natuurlijk gelukt. Alles weer schoongemaakt en gespoten. De nieuwe pakkingen ertussen en afbouwen. Nieuwe koelvloeistof en olie erin en met bibberde handen een poging doen om te starten. Boven verwachting sloeg de auto snel aan en hij liep al gelijk redelijk goed, maar het olielampje bleef aan en die had na tien seconde toch wel uit moeten gaan. Voor de zekerheid toch de motor uitzetten en even kijken wat er aan de hand kan zijn. Nou dat was wel duidelijk, er lag een plasje van ongeveer 3liter olie onder de motor(en dat is best veel). Ik had een olieleiding verkeerd aangesloten.

Omdat het een lange tijd geduurd heeft voor ik de motor weer in elkaar had was ondertussen de apk verlopen dus ik moest de jaguar schorsen. Tijdens de reparatie was ik al een paar dingen tegen gekomen wat apk afkeur was. Er was een motorsteun gescheurd en de voorremmen waren gaan lekken. Dus ik moest weer spullen gaan bestellen. Er waren ook nog een paar sierplaatjes en kapjes die kapot waren dus ook maar gelijk meenemen We zijn nu toch bezig. Ik moest wel even slikken voor de prijzen want die liegen er niet om. De helft was direct leverbaar en gelukkig was dat de helft die ik precies nodig had. De motorsteun zat er zo in. Nu waren de remklauwen aan de beurt. Alles was al een keer gereviseerd door de vorige eigenaar dus alles ging vrij makkelijk los en alle bestelde onderdelen pasten perfect. Alleen er zaten een paar kleine rubberen ringetjes niet bij die ik wel nodig had want daar lekte ze juist. De leverancier gebeld en die zij dat die ringetjes niet meer leverbaar waren en dat ze niet in de revisie set hoorde. Lekker dan. Al snel had ik wat gevonden wat er op leek, in elkaar zetten , ontluchten en gaan. Not. Elke keer gingen ze weer lekken op die ringetjes, na de 4de keer uitmekaar en in elkaar waren ze toch echt droog. Probleem minder. Donderdag 24 maart, Buurman Mark geregeld om mee te rijden naar mijn werk om de auto toch echt gaan keuren en af te melden. Ritje was perfect gegaan hij reed geweldig, ik kwam op werk nog 1 hoesje tegen die kapot was bij een fuseekogel. Auto was weer goed gekeurd tot 25 maart 2018, omdat het een oldtimer is heb je apk voor 2 jaar. Ondertussen was de apk van mijn andere oldtimer ook al verlopen dus ik kon de jaguar weer aanmelden bij de rdw en die andere schorsen. 

Nu die klaar is ben ik een keer naar een meeting geweest van de Jaguar club. Het was ongeveer anderhalf uur rijden dus een goede test of de motor goed zou blijven. Daar aangekomen bleek dat dit de enige Jaguar xj-12 serie 1 was. Er kwam een man naar mij toe en die had het gelijk over de koppakkingen dat die dat ook een keer had laten doen bij zo`n auto en dat die meer dan 10.000 euro ervoor kwijt was, ben ik even blij dat ik dat allemaal zelf kan. Het was een leuke dag maar ik heb gemerkt dat ik niet echt een persoon ben om naar die clubdagen te gaan. Het ritje naar huis ging ook goed.


Ondertussen zijn er meer oldtimers bijgekomen en de schuur waar ze gestald zijn wordt toch echt te klein. Na een tijdje wikken en wegen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik het sleutelen aan oldtimers leuker vindt dan er in te rijden. Dus de Jaguar is verkocht via een veilingsite. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er nog lang plezier van. Op naar het volgende avontuur.